onsdag 3. mars 2010

Esker og såper!



Jentene mine og jeg hadde aldri prøvd å lage såpe tidligere og helt ærlig var det vel ho mor som fikk ideen (etter å ha sett Anita Hagens blogg og innlegg). Vi smeltet såpemasse kjøpt i hobbybutikk og fant fram flere former vi kunne bruke. En Tupperware silikon-form til muffins og en gammel form til isbiter gjorde nytten.
Såpene ble stilt opp på kjøkkenbenken etterhvert som de ble ferdige, pakket pent i plast og vi gledet oss over produksjonen. Det var virkelig morro!









Vi fant også noen plastikkedderkopper fra Halloween og sammen med oransj såpefarge og såpemasse ble det skikkelig skumle såper...




Ideen til emballasje kom sammen med Halloween edderkoppene. Til Halloween lagde jeg noen små bokser til "knask eller knep" godteriene, disse ble delt ut til hekser og troll med stor suksess. Såpene passet perfekt oppi.



Her følger en liten oppskrift på hvordan man lager disse små eskene. Jeg innrømmer gjerne at ideen ikke er min, men hentet et sted fra. Dessverre husker jeg ikke hvor den kommer fra.

Slik gjør du:
Ta et stykke papir (gjerne kartong), 18 X 11.7 cm. Preg (lengderetning opp) ved 3cm, 8.3cm, 11.4 og 16.5cm




Snu papiret en gang mot venstre slik at lengderetningen nå er stående. Preg ved 2.5 cm, 7.7 cm og ved 9.3 cm.




Klipp bort rektangler og klipp hakk inn mellom andre, slik du ser jeg har gjort det her.




Nå er esken din klar til å limes sammen. Ha lim i siden og under. Jeg har brukt dobbeltsidig tape.








Lykke til!

7 kommentarer:

  1. Så søte esker og med hjemmelagd såpe i er det jo fine gaver.
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Herlig inspirasjon Hanne!
    Dette var jo en ide til lillemor her også :)
    Ha en videre deilig uke!

    SvarSlett
  3. Så søte små såper! Og lekre esker! Fikk den idèen jeg og, etter Anitas innlegg, men har ikke kommet så langt ennå. Men jeg SKAL gjøre det snart. Dette er jo helt perfekte smågaver.
    Ha en flott dag!
    Klem

    SvarSlett
  4. Har ikkje prøvd å lage såper, men veldig fin idè. Nydelige innpakninger.

    SvarSlett
  5. Takk !!
    Mulig vi må innom å kjøpe såpekoke-utstyr i morgen!
    Flotte esker til også!!!

    Klem

    SvarSlett
  6. Å, så flotte esker og såper! Dette så jo bare utroig lekkert ut, Hanne! :)

    SvarSlett
  7. For noen stilige såper og søte esker til å ha dem i ypperlige pressanger å ha på lur det der! :) Ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails