tirsdag 31. mai 2011

Hvordan sy i glidelås - tutorial - DIY!



Det er mange måter å sy i glidelåser. Jeg har tenkt å vise deg hvordan du veldig enkelt kan sy glidelåsen fast mellom for og ytterstoff til f.eks en sminkepung. Dette er absolutt DEN enkleste metoden, synes jeg... og er vel verdt et forsøk.

Jeg fant fremgangsmåten hos Ayumi - Pink Penguin for en tid tilbake og har spurt om hennes tillatelse til å gjøre min versjon av metoden, med egne bilder - på norsk. (Hun har forresten en blogg vel verdt et besøk og her er flere flotte tutorials om det frister med litt søm). Jeg bruker utelukkende denne metoden nå.

Herved går vi i gang!
Du trenger:
2 stk. ytterstoff, 2 stk. forstoff, 1 glidelås som er lenger enn stoffets bredde. Dersom glidelåsen er ca 8 cm bredere enn stoffenes bredde er ikke glidelåsfot nødvendig i det hele tatt.(Overflødig lengde klippes av etterhvert ).

Finn fram ønsket stoff og klipp til valgte størrelse og fasong på stoffbitene dine. Jeg har for enkelthetsskyld klippet til et rektangel denne gangen.


    Mønstret stoff = for, lin = ytterstoff. For ordens skyld; Glidelåsen ble byttet mot en noe lengere en etter at bildet var tatt.
Du starter med foret. Legg forstoffet med vrangsiden mot deg, mot glidelåsens bakside - kant i kant og øverst på glidelåsen - syr du så en søm ca 0.5 cm inn på stoffet.





Legg forstoff nr.2 på glidelåsens bakside/vrangside, kant i kant - denne også på toppen av glidelåsen (motsatt side), sy søm. Da er foret på plass og ligger rette mot rette.


Nå er det ytterstoff og glidelåsens forside du skal konsentrere deg om. Legg ytterstoff med vrangen mot deg - mot glidelåsens rettside, kant i kant øverst. Sy en søm ca 1 cm inn på stoffet.


Snu og gjør tilsvarende med ytterstoff nr.2 Dra litt i foret før du syr, det kan fort gjemme seg litt stoff under glidelåsen ;)


Da er faktisk glidelås/for/ytterstoff sydd sammen og som du ser er det sømmer på alle 4 sider av glidelåsen....Ytterstoff ligger øverst og foret under.


Åpne glidelåsen - for at ikke foret skal sette seg fast i glidelåsen (når du åpner den i fremtiden) kan det lønne seg å sy en søm til foret øverst på hver side. Se bildet.



Brett ytterstoff og for fra hverandre, legg glidelåsen mot venstre.

Sammensying av selve pungen:

Legg for mot for og rettside mot rettside. Åpne glidelåsen halvveis. Sy en søm rundt hele stoffet (som på bildet). Foten kan ligge kant i kant med stoffet. Spar 5- 6 cm i siden av forstoffet til vrenging (forsåvidt bestemmer du selv hvor).


    Klipp av glidelåsender, vreng, sy sidesøm (Der du vrengte arbeidet) og damp stoffet. Det kan se ut som om du har sydd i en glidelås nå!
    Lykke til med arbeidet.
    Skulle mine forklaringer være ufullstendige eller vanskelige å forstå, kan du gå inn til Pink Penguin og lese hennes forklaringer og se på trinn for trinn bilder HER 
    En kort repetisjon ;)
    Sy for, med vrangen av stoffet mot deg, til glidelåsens bakside.
    Sy ytterstoff, med vrangen mot deg, til glidelåsens forside.
    Sy søm til foret øverst på hver side, slik at ikke glidelåsen setter seg fast i fremtiden.
    Åpne glidelåsen halvveis, sy søm nesten rundt arbeidet. Vreng, sy sidesøm.
Hanne


14 kommentarer:

  1. Hei hei
    Klikket meg innom bloggen din, her var det mye flott!!
    Legger meg til som følger ;)

    SvarSlett
  2. Bra tutorial og: Lekre negler!!! :-)))

    SvarSlett
  3. Jeg holder på å lære meg å sy, men har foreløpig ikke våget meg på glidelås. Fikk veldig lyst til å prøve nå. Takk for hjelpen. ☺

    SvarSlett
  4. Takker og bukker for en flott DIY
    Klem

    SvarSlett
  5. Hihi, tusen takk! Ser vi gjør det ganske likt. Men jeg syr for og ytterstoff fast i glidelåsen samtidig (legger glidelåsen mellom stoffene)
    Men "problemområdet" mitt er når jeg til slutt skal sy over glidelåsen på begge sider. Er usikker på hvordan den skal "ligge" da. Det blir liksom klumete på endene når jeg da vrenger syns jeg. Men mulig det er jeg som er litt for pirkete..hihi.

    Klem

    SvarSlett
  6. Så flott og nyttig tutorial..., takk skal du ha! Du lager så fantastisk flotte punger... :O)

    Ønsker deg en flott langhelg!

    klem

    SvarSlett
  7. Kjekk og grei beskrivelse, Hanna. Du er en racer på slike småvesker og punger.

    SvarSlett
  8. denne måten å sy i glidelås ser veldig grei ut og den skal jeg prøve neste gang jeg syr en pung/veske :)

    Så gøy når ting blir bra uten å måtte knote masse for å få det til:)

    klem

    SvarSlett
  9. Tusen tusen takk!!! Googlet "hvordan sy i glidelås" og fant deg. I dag har jeg sydd mine aller første punger med glidelås og med din veiledning ble det bare gøy :0)
    Sydde først en "alene" men den ble ikke så proff som de med din veiledning gitt.
    Igjen hjertelig takk for at du deler med sånne amatører som meg.
    KLÆM!!
    (linker til deg da jeg legger ut bilder på bloggen min i løpet av helga)

    SvarSlett
  10. Kjempefin tut! :D
    Jeg gjør det omtrent likedan, men syr på "flapp" over og under på begge sider av glidelåsen etter å ha bestemt bredde på pung el.l. Klipper så av klumpete stiv glidelås før jeg går videre slik at det blir smooth sailing for de siste sømmene.

    Klem fra Eva Mari/Emmari i Sykroken

    SvarSlett
  11. Takk for tutorial, håpar det er greitt at eg har linka til den :)
    http://logleg.blogspot.com/2012/02/fram-med-dei-glade-stoffa.html

    SvarSlett
  12. Tusen takk for turtorial, det reddet dagen min:-) holdt på å bli gald å finne ut hvordan skal jeg sy inn den glidlåsen :-)

    SvarSlett
  13. Hei. Det virker som om du ikke blogger lengre, men jeg vil uansett si takk for en fin beskrivelse. Jeg har linket til denne fra bloggen min og jeg håper du syns det er greit.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails