tirsdag 2. august 2011

Strikkede grytekluter!

Ja, da har jeg tatt opp tråden der jeg slapp den på 90-tallet. Det høres ikke spesielt fancy ut å strikke grytekluter når en såvidt har passert tyve, men det var blant annet det jeg gjorde den gang...

Jeg strikket grytekluter i alle mønstre, det ble maritime blå/hvite med ankre, julegrytekluter med hjerter og grytekluter med tulipaner. (Når jeg tenker meg om var det mye tulipaner på 90-tallet...husker vi hadde både tepper og gardiner hjemme.) Vel, jeg strikket såpass mange grytekluter at min mor satt foten ned. Hun fikk nemlig jobben med å hekle kanter rundt alle sammen og ble grundig lei til slutt.





Da jeg var på hytta tidligere i sommer hang tulipangryteklutene der, doble, godt brukt, men like gode. Min søster viste meg for ikke lenge siden et par blå/hvite med ankre de hadde brukt i båten - gryteklutene hadde for lengst flyttet på land og videre med på flyttelasset i nytt hus. Nå lå de riktignok i en skuff og hadde forlengst sett sine bedre dager, slitt etter bruk og merket av tidens tann.





 
Jeg skal ikke starte en ny geskjeft, men kjenner på hele meg at dette var moro...(Fantastisk lite som skal til for å glede en håndarbeidssjel egentlig....fnis.) Nå tenker jeg at de jeg kjenner med slitte grytekluter plutselig får se et nytt par dukke opp...Kanskje jeg skal lage et par til meg selv også og kanskje jeg skal lage noen til skolekjøkkenet på jobben også....og kanskje..





Jeg har brukt restegarn fra bomullsgarnet "Tuva" (Europris). Jeg har lagt opp 78 masker på rundp. 3.5, strikket ca 52 omg. før jeg felte av.


 
Lag en pen heklekant rundt og husk løkke til oppheng.







 For ordens skyld har jeg heklet kant selv, denne gangen....

Ha en fin dag!








post signature

14 kommentarer:

  1. Kjempesøte! Kunne godt tenkt meg slike hengende til pynt på kjøkkenet. Syns de var alt for fine til å brukes :)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  2. Rett og slett nydelige ♥
    Du er en reser med pinnene.

    Ha en fin kveld.
    Klem fra Ingunn:)

    SvarSlett
  3. Ja dette var nydelige grytekluter.
    Nesten synd å bruke de.
    Lykke til med produksjonen. :)
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  4. Så flotte da.....syntes du skal forsette for finevar de.....Ha en kreativ kveld

    SvarSlett
  5. For noen nydelige grytekluter:)

    Ha en fortsatt fin og kreativ uke
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  6. Flotte grytekluter! Og ekstra søte med tulipanmønster, de var mine absolutt favoritter;-)

    SvarSlett
  7. Utrolig søte!
    Jeg strikket med hjerter på i julegave til flere i fjor.. noen i rosa, lilla og rødt, ganske søte.. spørs om det ikke blir noe slikt i år også, koselige gaver å gi bort - å noe alle trenger :)

    Ha en fin Onsdag -
    Klem JATTE:)

    SvarSlett
  8. Ja, mye tulipaner på 90-tallet. Og burgunder, blått og grønt...jeg skjemmes når jeg tenker på stuegardinene jeg hadde for 15 år sida.

    Gryteklutene anno 2011 var supersøte.

    SvarSlett
  9. Syntes gryteklutene dine var riktig så søte :-)

    SvarSlett
  10. Kjempefine grytekluter... :O)
    Morsomt å lese om din forhenværende karriere som gryteklut strikker... :O)

    Husker noe grønne/rosa gardiner med tulipaner fra 90 tallet, kjøpt på Ikea. De var bare såååå fine dengang!

    klem

    SvarSlett
  11. Så utrolig søte. Du velger alltid slike gla'farger, Hanne.

    SvarSlett
  12. Så koselig blogg du har, kom over den i dag. Og siden jeg er i gryteklutmodus om dagen, stoppet jeg ved disse søte gryteklutene.

    Hvis du har lyst til å være med på gryteklutbyttering, kan du ta en titt her: http://www.ravelry.com/discuss/norwegian-hookers/1783115/26-50#reply_form

    SvarSlett
  13. Er de doble? Flotte er de i alle fall :-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails