søndag 31. juli 2011

Heklet handlenett - DIY

Oppussing fører gjerne med seg litt opprydding.... (Det er aldeles ikke dumt iblant)
På min vei ned i bladbunkene kom jeg over et lite, hjemmeheklet handlenett. Jeg har kikket etter et slikt
heklet nett omkring på nettet - så var oppskriften i huset hele tiden...




Dersom du har lyst til å prøve deg - legger jeg ut fremgangsmåten her:
Jeg heklet av Tuva (Europris) og nettet ble 17 cm bredt. Jeg la opp 80 luftmasker.



 
Legg opp et ønskelig antall luftmasker, sett maskene sammen til en ring med en kjedemaske. Hekle videre rundt med fastmasker. Jeg heklet ca 3 cm med fastmasker, men det er selvfølgelig opp til deg om du vil ha "fastmaskebord" i det hele tatt.
Neste omgang hekler du 5 luftmasker, hopp over 3 masker, fest med 1 fastmaske - slik fortsetter du ut omgangen. Neste omgang hekler du 5 luftmasker, 1 fastmaske i luftmaskebuen - gjenta til ønsket lengde. jeg heklet ca 18 cm.
For å få en pen avslutning lagde jeg 4 fastmasker i hver av luftmaskebuene på neste omgang (like mange masker som du la opp). Deretter heklet jeg noen runder med fastmasker.
Bunnen ble heklet sammen med en rad fastmasker fra retten.




To hanker hekler du av 4 fastmasker i ønsket lengde (ca 46 rader) - snu med 1 luftmaske for hver rad.
Blomsten finner du oppskrift på HER.

Vel, dette nettet var ikke vanskeligere å hekle enn at jeg anbefalte min 11-åring å prøve seg. Hun har aldri heklet før og klarte seg rimelig greit, synes jeg. (Mammaen måtte hjelpe litt til i starten)







Kose deg!

5 kommentarer:

  1. Det var et kjempesøtt handlenett :-)

    Ønsker deg en fin søndag
    Klem fra meg :-)

    SvarSlett
  2. Så flott handlenett! :) Og takk for oppskrift.

    Klem

    SvarSlett
  3. Handlenett er både kjempedekorative og praktiske..., og ikke minst miljøvennlig... :O)

    Nettene deres er flott..., det syns tydligvis herr Kanin også!

    Første dag på jobb i dag... urgh&?..., men skal ha ferie neste uke!
    Ønsker deg er fortsatt fin sommer før skolen starter på igjen. Har en søster som er lærer, må innrømme jeg er litt misunnelig på ferie deres... :O)

    Klem

    SvarSlett
  4. For et herlig sommernett - og jeg må si at datteren din også har vært flink :-) Det er jo så koselig når man kan jobbe litt sammen med håndarbeid.

    Ha en fin kveld videre :-))

    SvarSlett
  5. Så flott handlenett og tusen takk for oppskriften. Når datteren din klarte det, må jeg også prøve meg. Ser jo ikke så vanskelig ut :) Ønsker deg fine sommerdager videre.

    Klem fra meg

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails