onsdag 2. juni 2010

Veske igjen!



Begge disse veskene er laget som gaver, en av dem er allerede gitt bort. Jeg har etterhvert laget noen stykker av denne typen vesker nå og jeg synes de fungerer bra til mange formål (handlenett, badetøy...). Siden hanken ikke er sydd på, men er klippet til i samme stykket som vesken - synes jeg de er riktig så solide, også.

Disse to veskene har fått detaljer som lommer og lukking med knapp. Stoffet er i sin tid kjøpt på Åhlens. Siden jeg har fått spørsmål om oppskrift, tenkte jeg at jeg ville legge ved en beskrivelse her. Det finnes mange mønstre på disse poseveskene, jeg har latt meg inspirere av flere.





Målene på min veske er et rektangel på 30 X 40 cm. Hankas høyde er 27 cm. Overgang fra hank til veske skal skrås i en bue.



Når mønsteret er ferdiglaget, kan du brette det dobbelt på langs og legge det på stoffet (som da også er brettet dobbelt) - markert på tegningen.

Klipp fire deler stoff - to til ytterside og to til for av vesken. Sy sammen håndtakene helt i toppen - to (ytterstoff) og to (for) deler sammen. (Som for har jeg ofte brukt voksduk, det er å få kjøpt billig på salg...dessuten er det lett å holde reint og gjør seg til badetøysoppbevaring.)

Legg deretter ytterstoff og for rette mot rette. Du skal sy buene og hele håndtaket. Vreng deretter stoffet gjennom håndtakene. Legg stoffene rette mot rette. Merk at ytterstoff legges mot ytterstoff - for mot for. Nå skal du sy en lang søm langs ytterstoff og forstoff - på begge sider.

Før du syr bunnsømmene må du passe på at sidesømmene ligger midt på det som skal bli bunnsømmer....Sy bunnsømmene, la det være en liten åpning igjen til vrenging av arbeidet ditt på fordelen (ytterstoff og for hver for seg). Jeg har sydd inn hjørnene i fordeler og ytterstoff. Vreng arbeidet og du er i mål! Det gjør seg med en pyntesøm rundt hanken!

Lykke til!



1 kommentar:

  1. Denne vesken er virkelig topp. Er allerede tatt i bruk :) Du er virkelig en engel. Igjen tusen tusen takk. Og takk for oppskriften. Kanskje jeg kan prøve meg på noe slikt, selv om det ser litt vanskelig ut... Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails