mandag 25. oktober 2010

Forkle og sjokoladeknuter.


Da jeg var liten var toppen av lykke - å komme hjem fra skolen og kjenne gjærbakstlukt ute i gata for så å finne ut at - jo, lukten KOM fra vårt hus. Da var det nemlig lov å slippe middag og spise seg proppmett på varme rundstykker og boller. Det skjedde ikke hver uke, selv om kjøpebrød var noe vi sjelden spiste. (Vi ønsket oss faktisk litt kjøpebrød min søster og jeg....sånn var det den gang, ja.)

På min runde i bloggverdenen kom jeg over en blogg, et lite funn hva mat angår! I Trines mektige matblogg fant jeg oppskrift på sjokoladeknuter og bestemte sporenstreks at NÅ skal det bakes :) Å hjelpemeg så deilige de ble! Farlig gode! Deigen er et kapittel for seg. Jeg liker å ta i gjærdeig, og denne deigen var utrolig smidig :) Gleder meg til å eksperimentere videre med oppskriften.


Som tilbehør til bollene ble det servert grønn te - med sitron. Min favoritt. Jentene fikk julebrus (tidlig på'an her sør...) Grønn te er muligens litt sært for små troll.

Hjelperen min på kjøkkenet er Helene. Hun hadde for anledningen fått nytt hjemmesydd forkle, og det måtte innvies skal vite. Stoffet er kjøpt på Quilten på Stoa (såvidt jeg vet har de nettbutikk - ikke kun hjemmeside).


Jeg kjøpte en bit på 50 cm og det holdt akkurat til formålet. Snorene til å knytte med, er i et annet stoff.

En liten lomme fikk vi og til. Nå er vi veldig klare for julebaksten!


Ha det godt så lenge!

5 kommentarer:

  1. Ååå nå kjente jeg nesten bakste lukten igjennom pc`n. Så kjempegode ut.
    Supersøte forkler.

    Ønsker deg en strålende uke :)

    SvarSlett
  2. De sjokoladeknutene ser utrolig deilige ut!!! Og kjempeskjønt forkle :)

    Fin blogg :-)

    Maria

    SvarSlett
  3. Oj, nå fikk jeg virkelig lyst å bake. Og det forkleet var utrolig fint - helt herlig stoff :)!

    Klem fra Maria!

    SvarSlett
  4. Så herlig forkle du har sydd! Likte stoffet kjempegodt.

    SvarSlett
  5. Love the tea cup and the apron!!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails