søndag 20. mars 2011

Strikket pannebånd





Masker og sting

Det har åpnet en ny strikkebutikk i byen og der måtte jeg innom for å se - selvfølgelig måtte jeg det! Spennende nye merker ( i alle fall for meg) - og noe garn ble med hjem for å prøves...Jeg klør allerede i fingrene etter å prøve mer, men først er det noe på pinnene som skal ferdigstilles... Har du anledning, ta en tur innom butikken - I morgen, 21. mars, er det strikkekveld kl. 18.00!


For noen år tilbake fikk jeg se ett flott pannebånd... - det var et kjøpt, maskinstrikket (og helt sikkert masseprodusert) pannebånd - Jeg fikk lov til å låne det av eieren og etter litt jobb med telling kom jeg fram til en oppskrift. Den gangen ble det strikket i vanlig Baby ull - pinner 2.5mm - bilde under her. Jeg la opp 147 masker.




Jeg har egentlig vært ganske fornøyd med dette pannebåndet, men jentene klager over at det klør... Jeg har derfor strikket et nytt pannebånd i Baby Cashmerino - og det er garantert kløfritt. Cashmerino er en blanding av nettopp Cashmere og Merino ull... Kjøpt på Masker og Sting.




Strikkefastheten er ikke helt lik, jeg gikk opp til pinner 3 mm og la opp 140 masker denne gangen. Pannebåndet er kanskje litt stort til jentene, men passer fint til meg. Under her er den nye utgaven av pannebåndet.




Dersom du har lyst til å strikke pannebåndet deler jeg mønsteret her ;)


Legg opp 140 masker på pinner nummer 3mm. Strikk 1 rett og 1 vrang 4.5 cm. Deretter 1 omg. vrang (brettekant).
Strikk videre 1 r og 1 vr. 4 omg.

Strikk 2 vr og 5 rett, 3 omg. Lag en flette over de rette maskene slik: Ta 3 masker over på annen pinne strikk 2 m, strikk de 3 maskene fra annen pinne rett. Gjenta ut omgangen.
Strikk 5 omg. 2vr og 5 rett - lag flette slik beskrevet over - gjenta til ønsket lengde.
Strikk 1 r og 1 vr. 4 omg.

Strikk en omg. vrang
Strikk rett og vrang ca 4,5 cm - slik at pannebåndet kan legges dobbelt. Sy fast "vrangbordene" bak arbeidet.



Ha en hyggelig søndagskveld!

15 kommentarer:

  1. lekkert pannebånd!!
    -og det garnet er så utrolig deilig!

    SvarSlett
  2. Det ble kjempefint! Jeg har store planer om å strikke putetrekk, så får vi se om det blir vellykket!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Flott pannebånd.
    Skulle ønske jeg kunne strikke.
    Ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett
  4. Nye garntyper er så spennnede!
    Gleder meg til å se hva du tryller fram :)

    Pannebåndet var virkelig lekkert!
    Takk for at du deler oppskrift :)

    klem

    SvarSlett
  5. Kjempe fint pannebånd!
    Takk for at du deler oppskrift.
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  6. Nydelig pannebånn:) Takk for at du deler oppskriften!!

    God neste uke til deg:)

    SvarSlett
  7. Nydelig pannebånd..., :O)

    SvarSlett
  8. Så herlig dette var! Tusen takk for at du deler mønster. Dette skal jeg garantert prøve.

    ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  9. for et nydelig pannebånd!!
    Tusen takk for at du deler oppskriften :)

    SvarSlett
  10. Hei og velkommen som følger hos meg :-) For en hyggelig blogg du har - legger meg til som følger jeg :-D

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlett
  11. Liker flettestrikk og dette pannebåndet ble veldig fint :)
    Godt og varmt er det også :)

    SvarSlett
  12. Så utrolig fint pannebånd, og takk for at du deler oppskrift! Flott blog du har så jeg følger deg videre jeg ;)

    SvarSlett
  13. Så fint pannebånd du har strikket! Tusen takk for at du deler oppskriften!

    SvarSlett
  14. Hei. Var innom internett for å "surfe" litt. Har mange strikke prosjekter på gang. Men ønsker noe "lue eller pannebånd" til "jobbstrikking". Dette pannebånde var jo bare SÅ flott<3. Må logge av, skal innom byen for å kjøpe garn:) NÅ vet jeg om en svigerinne som snart vil smile når hun får sin nye "hverdagsgave":) Takk for at du deler:) Tone (vestlandet)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails