lørdag 30. april 2011

Sunne vafler

I dag har yngstejenta og mammaen kost seg sammen hele dagen - da må man finne på noe. Storesøster har vært på farten og pappaen på jobb. Vi besøkte et gartneri, plantet litt blomster, innviet et avlastningsbord og laget sunne vafler ute.



Rosa Margeritter.

Helene var dagens kjøkkensjef og passet på at alt gikk rett for seg under forberedelsene. Disse sunne vaflene er en reprise av vafler vi lagde på torsdag - her gjelder det å smi mens jernet er varmt... Helene fikk valget mellom tradisjonelle vafler og disse - hun valgte den sunne varianten..



Vafler med havregryn og sammalt hvete



Kjøkkenhjelperen min!
 
Oppskriften til vaflene fant jeg på nettet - husker ikke helt hvor- her er den dersom du vil prøve selv!

2 egg
2 dl havregryn
2 dl skummet melk
2 dl kefir
2 ss olje
2 ss sukker
1 ts kardemomme
1 ts natron
1/2 ts salt
Sammalt hvete fin eller fint hvetemel til passe røre.
 Svelle ca 1/2 time.

Det ble ca 10 plater av denne oppskriften.



Vi jentene i huset synes de ble kjempegode, mannen ville heller ha "ordentlige" vafler...
Ha en hyggelig kveld!




post signature

3 kommentarer:

  1. Er ikke misunnelig på dere i det hele tatt...:) Ingenting er som frihelg hvor man kan gjøre akkurat hva man vil. Det ser ut som om dere har hatt en herlig dag:)
    Vaflene skal prøves!!

    Klem:)

    SvarSlett
  2. Vi har også kost oss med vafler på verandaen i dag, men de var ikke sunne da ;-) Men skal prøve din oppskrift neste gang.

    Ellers har vi hatt en skikkelig jobbedag i hagen i dag. Godt fornøyd med dagens innsats så nå skal jeg sette meg ned med rødvin og smågodt:-)

    SvarSlett
  3. Takk for tips! Slik vaffelrøre skal jeg prøve en gang;)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails