onsdag 12. januar 2011

Brødbølge....


Jeg har hevet meg på brødbølgen... dette brødet har jeg nå bakt to dager på rad og i skrivende stund er det fremdeles lunkent med sprø skorpe... Brødet bakes på en ganske spesiell måte - nesten ett døgns heving og steking i gryte med lokk.  Se her for detaljer- bloggeren bak " Mat på bordet" beskriver fremgangsmåten punk for punkt, med filmsnutt og bilder.


Det er ganske enkelt og lite tidkrevende...Brøddeigen ble "satt" på tre minutter. Ingen elting eller knaing, du trenger ikke en gang ta i deigen om du ikke liker det. Brødet ble hevet når vi sov og var på jobb - vel hjemme ble deigen pakket sammen og fikk heve ytterligere to timer....Før det ble skuffet over i en forvarmet gryte med lokk - inn i en forvarmet ovn. Du trenger altså en gryte med lokk (som tåler 250 grader - jeg brukte en jerngryte) og en stekeovn, en bakebolle, litt mel, gjær, salt og vann.

Brødet blir bare fantastisk godt! Kjempemorro å bake og hele familien har fått en ny favoritt! På en dansk blogg fant jeg en oppskrift på et "Kjærlighetsbrød" - Fremgangsmåten på dette brødet er ganske likt dette "no-knead brødet", litt kortere hevetid - men like fristende..

7 kommentarer:

  1. Det ser kjempegodt ut! Spesiell bakemåte ja, da gjelder det å klare å vente alle de timene. ☺

    SvarSlett
  2. Ah, ja. Er ikke dette bare verdens beste brød? Er kjempeglad jeg tok mot til meg og testet oppskriften fra Mat på bordet.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  3. Det ser jo så lekkert ut! Må prøve dette, jeg også! Synes det er altfor mye styr med å bake brød selv, men dette gjør seg jo selv bare man tar tiden til hjelp.

    SvarSlett
  4. Å det så godt ut, Hanne! Høres ut som noe til og med jeg kan klare også he he.

    SvarSlett
  5. Så deilig dette så ut! Hmmm.... Må nok testes ut ja ;o)

    Vottene under her er forresten bare helt herlige, like glad av å se på dem i dag også ;o)

    SvarSlett
  6. Så utrolig godt det så ut. Og greit med ting som ikke krever så mye - i en hektisk hverdag, vet du ;)!

    Helgeklem fra Mara :)!

    SvarSlett
  7. Hei:) Jeg har lagt meg som følger av den hyggelige bloggen din. Den er veldig inspirerende for meg som nettopp har begynt å sy:) Takk for kjekk kommentar hos meg:) Hilsen Renate:)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentaren din! Tusen takk!

Related Posts with Thumbnails